Snel weer fit na je bevalling

vorm

Na je zwangerschap wil je niets liever dan snel weer je oude figuurtje terug. Dat kan, maar dwing jezelf niet met een paar weken weer strak in je vel te zitten. De eerste weken na je bevalling is het vooral nog wennen aan het moederschap en het belangrijkste: genieten van je kleine baby. Bovendien kan je lichaam sporten direct na je bevalling nog niet aan. Je moet het langzaam opbouwen. Deze tips helpen mee je weer lekker in je vel te voelen na je bevalling.

Sluitband

Meteen na je bevalling kan je een sluitband gaan dragen. Het liefst 2 à 3 weken dag en nacht. Het zorgt voor steun voor je buik, bekken en rug. Je voelt je direct fitter. Bijkomend voordeel is dat je opgerekte buikspieren en –pezen naar elkaar worden gehaald, oftewel gesloten. Door de stevige compressie neemt je buikomvang ook sneller af. Je kunt hem ook dragen na een keizersnede, wel in overleg met je arts.

Wandelen

Zodra je kindje op geboortegewicht is, mag je lekker naar buiten. Ga lekker wandelen. Bouw het langzaam op: eerst een rondje door de buurt en maak de afstand steeds iets groter. Voor je het weet maak je heerlijke lange wandelingen achter je kinderwagen. Heel goed die beweging!

Gezond eten

Het spreekt voor zich: eet gezond en verantwoord. Zeker als je borstvoeding geeft, is het heel belangrijk dat je voldoende eet. Maar probeer suiker, vet en koolhydraten te vermijden. Eet veel groente, fruit, vis, kip, noten en eieren. Probeer er een gewoonte van te maken en kies gezonde tussendoortjes. Het scheelt ook al een heleboel als je geen slechte snacks in huis haalt. Dan kom je minder snel in de verleiding. En natuurlijk mag je jezelf eens in de week verwennen met iets lekkers!

Sporten

Na ongeveer zes weken mag je langzaam aan weer gaan sporten. Gun jezelf de tijd je conditie weer op te bouwen en eis niet meteen te veel van je lichaam.